19 اردیبهشت 1402

نمایشگاه ایران اکسپو؛ درخواست تولیدکنندگان مبلمان منبت کاری شده از بانک توسعه صادرات ایران

یک تولیدکننده و صادرکننده مبلمان منبت کاری شده با اشاره به وجود مشکلات مربوط به بازگشت ارزهای صادراتی ناشی از تحریم های بانکی، گفت: اگر بانک توسعه صادرات ایران بتواند در این زمینه راهکار مطلوبی ارائه کند که بتوانیم منابع ارز صادراتی را بازگردانیم، این امر قطعا در افزایش صادرات این محصول رشد مطلوبی ایجاد خواهد کرد.

مبلمان منبت کاری شده

ناصر قنبری روز سه شنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران اکسپو، بیان داشت: در حال حاضر، ۶ هزار کارگاه تولیدی مبلمان منبت در شهر ملایر فعالیت دارد که حدود ۱۱ هزار نفر اشتغال زایی از این طریق ایجاد شده است.

این تولیدکننده و صادرکننده مبلمان منبت کاری کشور افزود: فاز دوم شهرک تولید مبلمان در ملایر در دست احداث است. با این حال، در بخش صادرات این نوع تولیدات مشکلاتی از جمله عدم امکان صادرات به صورت مستقیم وجود دارد که این مشکل باید برطرف شود.

قنبری با اشاره به چالش عدم امکان صادرات مستقیم مبلمان تولید داخل، افزود: بتازگی تعاملاتی برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در سایر کشورها انجام شده تا از این طریق بتوانیم در زمینه ایجاد امکان صادرات محصولات مبلمان منبت کاری شده گام های اساسی برداریم.

وی ادامه داد: شهر ملایر، شهر جهانی تولید مبلمان منبت کاری کشور محسوب می شود. به جرات می توان گفت که ۶۵ درصد مبلمان منبت در ملایر و اطراف آن تولید می شود. ضمن آنکه بخشی از آن نیز به صورت کلاف خام به شهرهای اصفهان، تهران، تبریز و مشهد ارسال و تکمیل می شود.

این تولیدکننده و صادرکننده مبلمان منبت کاری کشور از دریافت نشان شهر ملی منبت کاری مبلمان برای ملایر خبر داد و گفت: در سال ۹۸ نیز برند شهر جهانی مبلمان منبت دریافت شد. در حال حاضر نیز بیش از ۱۱ هزار فرصت شغلی در ملایر در این صنعت وجود دارد.

قنبری تصریح کرد: مصرف مواد اولیه ما چوب است و ما برای تامین چوب مورد نیاز که اغلب از ترکیه و گرجستان وارد می شود، مشکل داریم و مواد اولیه اکنون به صورت غیرمستقیم به دست تولیدکنندگان می رسد که امیدواریم با اتخاذ تدابیر مناسب بتوانیم مواد اولیه مورد نیاز تولید مبل را به صورت مستقیم تامین کنیم.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان مبلمان منبت از اقشار ضعیف کشور هستند و هزینه ای نیز برای دولت ندارند. در عین حال، فرصت های شغلی مطلوبی در این بخش ایجاد شده است. در بخش صادرات نیز ما به صورت مستقیم تاکنون نتوانسته ایم اقدام مطلوبی داشته باشیم و عمده محصولات تولیدی به صورت غیرمستقیم صادر می شود.

این تولیدکننده و صادرکننده مبلمان منبت کاری کشور تصریح کرد: بخشی از محصولات تولیدی ما به شمال و جنوب عراق، روسیه و همچنین آفریقا صادر شده ولی عمده مشکل ما در این زمینه موضوع برگشت ارز صادراتی است که همین امر سبب شده که تاکنون نتوانیم در حوزه صادرات اقدامات قابل توجهی داشته باشیم.

به گفته قنبری، اگر بانک ها بتوانند راهکار مناسبی را برای برگشت ارزهای صادراتی ارائه کنند و به تولیدکنندگان بگویند که از چه طریقی می توان ارزهای صادراتی را دریافت کرد و اگر بانک توسعه صادرات بتواند به این مقوله ورود کند، کمک قابل توجهی به صادرکنندگان خواهد کرد.

وی در زمینه واردات مبلمان منبت کاری با اشاره به مقرون به صرفه نبودن آن، گفت: کمتر کسی در خارج از کشور این امکان را دارد که بتواند این نوع محصول را تولید کند و با تولیدات داخلی ما رقابت داشته باشد در عین حالی که ما چوب را به صورت غیرمستقیم دریافت می کنیم، اما قیمت پایین تر ما نسبت به نرخ های جهانی می تواند بازار مناسبی برای افزایش صادرات فراهم کند.

© کپی رایت – گروه مالی توسعه