20 اردیبهشت 1402

پنجمین نمایشگاه اکسپو؛ حمایت بانک توسعه صادرات سبب جهش در صادرات دانش بنیان ها خواهد شد

مدیرعامل شرکت افرا توربین با بیان اینکه تولیدات این شرکت جای محصولات چینی را در بازار خواهد گرفت، گفت: بانک توسعه صادرات ایران و سایر بانک های تخصصی اگر بتوانند در پرداخت تسهیلات به دانش بنیان ها کمک کنند، تحول مطلوبی در زمینه تولید و صادرات محصولات این بخش ایجاد خواهد شد.

افرا توربین

سعید حیدریان روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین نمایشگاه ایران اکسپو و در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: ما در زمینه تولید توربین های بادی عمود محور فعالیت داریم که در این راه موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع و گواهی بالاترین سطح فناوری ایران شدیم به طوری که مجوز فعالیت واحد انرژی های تجدیدپذیر را نیز دریافت کرده ایم.

وی اظهار داشت: عمده تولیدات ما در حوزه توربین های شهری و خانگی با قدرت ۳۰۰ وات تا ۵ کیلووات است که قابلیت آن را داریم که سیستم های بادی و خورشیدی را در این بخش برای استفاده همزمان ترکیب کنیم.

حیدریان ادامه داد: نکته قابل توجه اینکه قیمت محصولات ما یک سوم نرخ تولیدات چینی است لذا قادر خواهیم بود بازار خوبی در کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، پاکستان، ترکیه، عراق، افغانستان و ترکمنستان ایجاد و تولیدات دانش بنیان ایرانی را به خریداران خارجی عرضه کنیم.

وی گفت: ما تاکنون به صورت عمده وارد حوزه صادرات نشده ایم اگرچه نمونه محصولاتی را در ترکیه، افغانستان و عراق به فروش رسانده ایم. از نظر فنی نیز مشخصات سیستم ما نسبت به محصولات چینی که از بزرگترین تولیدکنندگان توربین های بادی جهان است، برتری هایی دارد که همین امر باعث کاهش هزینه ها شده است.

مدیرعامل شرکت افرا توربین افزود: شرکت های دانش بنیان تسهیلات بانکی خوبی را می توانند دریافت کنند. تسهیلاتی که از کانال پارک های علم و فناوری و یا صندوق نوآوری دریافت شود، مشکلات کمتری دارد، ولی حمایت از شرکت های دانش بنیان تنها تسهیلات نیست بلکه این چرخه فروش است که می تواند روند توسعه فعالیت این شرکت ها را تداوم بخشد.

حیدریان پیشنهاد کرد که یک بودجه حداقلی در استان ها وجود داشته باشد که شرکت های دانش بنیان بتوانند از آن استفاده کنند. فکر می کنم اگر این پیشنهاد به شرکت ما ارایه شود، ما خود نیز با آورده خود می توانیم بهترین کالا را تولید کنیم.

وی درباره حمایت بانک های تخصصی حوزه صادرات مانند بانک توسعه صادرات ایران، گفت: یکی از بهترین نهادهای حوزه صادرات از جمله بانک ها و صندوق ضمانت صادرات هستند که البته این صندوق حدود ۵ درصد از مبلغ قرارداد را دریافت می کند و تضمین دریافت و پرداخت و نهایتا عرضه محصول را می دهد که این کمک بزرگی به فعالان این بخش خواهد بود.

مدیرعامل شرکت افرا توربین با بیان آنکه بانک ها به دلیل وجود تحریم اکنون با نارسایی هایی در ارایه خدمات مواجه هستند، افزود: بتازگی مقدار کمی از تولیدات خود را به صورت غیرمستقیم صادر کردیم ولی بخاطر حجم پایین آن در عملکرد شرکت ثبت نشد.

به گفته حیدریان، اگر بانک های تخصصی مانند توسعه صادرات ایران بتوانند در زمینه پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان گام بردارند، اقدام موثری خواهد بود. اگرچه برقراری حمایت های متنوع از شرکت های دانش بنیان از جمله لغو معافیت از مالیات ارزش افزوده، کمک بزرگی از شرکت های دانش بنیان ها بوده است.

© کپی رایت – گروه راهبران اقتصادی آرمان